Henkilökuljetuspalveluissamme autojen saatavuushaasteita -jonotusajat venyneet kohtuuttomasti

Julkaistu:

03.12.2021

Tuomi Logistiikan välittämissä VPL- ja SHL-kuljetuspalveluissa on ollut kuluneen syksyn aikana aika ajoin autojen saatavuushaasteita sekä pitkittyneitä jonotusaikoja kuljetustenohjauskeskuksemme Kuohken puhelinlinjoilla.  

Tampereen sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksien mukaisesti henkilökuljetuspalveluissamme on noudatettu kuluneen vuoden ajan kuljetusten yhdistelykieltoa. Yhdistelemättömyys on ollut perusteltu turvallisuustoimenpide vallitsevassa koronatilanteessa, mutta sillä on ollut myös omat sivuvaikutuksensa. Kun jokaiselle kuljetukselle tarvitaan oma autonsa, on sillä suora vaikutus autojen riittävyyteen.

Syksyn aikana kuljetuspalveluiden matkamäärä on myös noussut lähes pandemiaa edeltäneelle tasolle ja autojen saatavuushaasteiden vuoksi myöhästymisten määrä on ollut kasvussa. Kuljetustenohjauskeskuksemme pyrkii järjestämään kaikkiin kuljetuksiin auton, mikä tarkoittaa ajoittain runsasta manuaalista työtä palveluneuvojillemme. Manuaalisen työn lisääntyminen sekä myöhässä oleviin kuljetuksiin liittyvät puhelut puolestaan ruuhkauttavat Kuohken palvelulinjoja entisestään.

Kuljetustenohjauskeskuksen henkilöstöresursseja on jo lisätty, mutta erityisryhmien tarpeisiin tuotettava palvelu vaatii pitkän perehtymisen, joten lisättyjen henkilöresurssien vaikutukset näkyvät viiveellä.

Pahoittelemme syvästi vallitsevaa tilannetta ja pyrimme aktiivisesti edistämään toimenpiteitä, joiden avulla autojen saatavuushaasteet ja Kuohken pitkittyneet jonotusajat saataisiin hallintaan.